5 mei 2021

Meer dan twintig klantwensen opgepakt tijdens eerste NotuBiz 'Squash the Bug'

Uitgelicht

Artikel

Algemeen

Decoratieve afbeelding

Blijf op de hoogte

Nieuwe kennisitems direct in uw mail? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Gelukt! Je aanmelding is ontvangen.
Oeps! Er ging iets verkeerd. Probeer het opnieuw.

Joyce van Leest

Product Owner

LinkedIn icoon

Inleiding

Als softwareleverancier is NotuBiz altijd bezig om het gebruiksgemak van onze diensten te verbeteren en de gebruikerservaring te verhogen. Daarvoor vindt elke vier weken een update van het systeem plaats en worden nieuwe of verbeterde functionaliteiten voor gebruikers beschikbaar. Vanuit onze ontwikkelkalender werken wij zo aan de continue (door)ontwikkeling van onze webomgeving en vergaderapp. Op deze kalender staan niet alleen (ver)nieuw(d)e features die wij samen met klanten ontwikkelen, maar staan ook klantmeldingen en feedbackpunten. Elke vier weken werken wij dus niet alleen aan (grote) toevoegingen aan het systeem, maar ook aan (kleine) verbeteringen en optimalisaties. Zo kunnen we borgen dat alle gebruikers naar tevredenheid met onze software kunnen werken. Van steller tot wethouder en van griffier tot raadslid.

Naast de gereserveerde ruimte binnen elke update voor kleine(re) bugs of klantwensen is NotuBiz dit jaar gestart met een halfjaarlijkse ‘Squash the Bug’. Hiermee hebben onze ontwikkelaars binnen de update van april twee weken lang gewerkt aan het oppakken van verschillende meldingen, wensen en feedbackpunten vanuit klanten. Zo konden in één keer veel verschillende verbeteringen en optimalisaties binnen Politiek Portaal worden gerealiseerd.

Wat is ‘Squash the Bug’?

Om goed uit te leggen wat ‘Squash the Bug’ inhoudt is het belangrijk om te begrijpen wat een (software) ‘bug’ precies is. Binnen productontwikkeling is een bug niets meer en niets minder dan een (kleine) fout in de software, waardoor een onderdeel of functie van het systeem niet (geheel) volgens de gewenste specificaties werkt. Bugs komen in praktisch alle softwaresystemen en programma’s voor en worden veelal niet als storend ervaren of treden alleen op bij het verrichten van (een) specifieke (set aan) handelingen. Toch kan een bug effect hebben op de gebruikerservaring van klanten, waardoor NotuBiz het belangrijk vindt om voldoende tijd te reserveren om deze bugs op te lossen.

Tijdens een ‘Squash the Bug’ periode (meestal één of twee weken), wordt er in de planning van onze vierwekelijkse update extra ruimte ingepland om een groot aantal kleine(re) bugs, klantwensen en verbeteringen in één keer achter elkaar op te pakken en/of op te lossen. Onze ontwikkelaars worden uitgedaagd om zoveel mogelijk punten op te lossen in één of twee weken tijd. Zo pakken we veel verschillende meldingen, wensen en feedbackpunten in een korte periode op, waardoor de gebruikerservaring van klanten met één enkele update significant wordt verhoogd.

“In relatief korte tijd hebben we veel verschillende dingen kunnen oppakken, waar de gebruikers in hun dagelijkse werk veel profijt van hebben. Alle facetten van Politiek Portaal zijn beetgepakt en er is niet op slechts één onderdeel gefocust. We hebben juist gekeken naar verschillende punten waar de gebruiker écht wat aan heeft.”

 – NotuBiz ontwikkelaars

Waarom een ‘Squash the Bug’?

NotuBiz vindt het belangrijk dat gebruikers zo optimaal mogelijk van Politiek Portaal gebruik kunnen maken. Omdat Politiek Portaal een groot, geavanceerd systeem is dat continu in ontwikkeling is, ontstaan er af en toe (kleine) bugs die impact hebben op het gebruiksgemak of de gebruikerservaring van Politiek Portaal. Daarnaast hebben klanten binnen het gebruik van het systeem soms bepaalde wensen en feedbackpunten We proberen deze bugs en wensen altijd zoveel en zo snel mogelijk op te lossen en op te pakken. Hier is dan ook doorlopend binnen iedere update ruimte voor ingepland, die op basis van prioritering wordt ingevuld. Om extra aandacht aan deze bugs en wensen te geven, zijn we in 2021 van start gegaan met ‘Squash the Bug’ periodes om zo gefocust aan bugs, als ook kleine(re) meldingen en klantwensen, te kunnen werken. Tijdens de ‘Squash the Bug’ van april konden door deze focus zo meer dan twintig verschillende meldingen worden opgepakt én volledig worden opgelost.

Wat hebben we deze ‘Squash the Bug’ opgepakt?

NotuBiz maakt altijd dankbaar gebruik van de feedback die klanten ons geven. Zo ook binnen de ‘Squash the Bug’. Klanten kunnen in de release notes van april een uitgebreide toelichting vinden op alle punten die zijn opgepakt en opgelost. Daarbinnen zijn ook verschillende verbeteringen gerealiseerd die voor gebruikers en het publiek direct zichtbaar zijn. Om u een idee te geven van deze verbeteringen, hebben wij enkele punten hieronder kort toegelicht.

1. Stemmingen vanuit NotuVote tonen in Politiek Portret

Binnen Politiek Portret is onder andere inzichtelijk hoe een specifiek raadslid heeft gestemd op voorstellen, moties en/of amendementen. Deze informatie wordt ingeladen vanuit een AV-koppeling, een besluitenlijst of kan handmatig worden toegevoegd. Wegens technische instellingen werd informatie vanuit onze stemmodule NotuVote echter nog niet automatisch overgenomen, waardoor de stemgeschiedenis incompleet was. Onze ontwikkelaars hebben de instellingen aangepast, waardoor de stemmingsuitslagen vanuit NotuVote nu wel worden ingeladen. Alle stemmingen die vóór de update van april met NotuVote zijn uitgevoerd, worden ook nog aan Politiek Portret toegevoegd.  

2. Ondertiteling bij alle uitzendingen binnen de module Parallelle sessie

Binnen de module Parallelle sessies worden de vergaderingen, en bijbehorende live-uitzendingen, op twee niveaus getoond. Namelijk op het niveau van de bijeenkomst (het totaal overzicht van alle parallelle sessies inclusief uitzendingen) en op het niveau van de vergadering zelf. Op het niveau van de vergadering konden gebruikers en bezoekers de ondertiteling eenvoudig via de webplayer aanzetten met de ‘CC’ knop. Op het niveau van de bijeenkomst kon dit echter nog niet. Onze ontwikkelaars hebben de ondertiteling nu ook op het niveau van de bijeenkomst toegevoegd voor achteraf terugkijken.

3. Duidelijke interface live ondertiteling

Bij een live uitzending kunnen gebruikers en bezoekers de ondertiteling aanzetten door in de webplayer op de ‘CC’ knop te klikken. Hier verschenen twee opties ‘Unknown CC’ en ‘Off’. Dit zorgde bij het publiek soms voor verwarring. Onze ontwikkelaars hebben daarom de benaming van de interface aangepast. Gebruikers en bezoekers kunnen nu kiezen uit de opties ‘On’ (aan) en ‘Off (uit).

4. Zoekfunctie in moduleoverzicht Raadsvoorstellen, Collegevoorstellen en Technische vragen

Bij de modules Raadsvoorstellen, Collegevoorstellen en Technische vragen was het nog niet mogelijk om via een zoekfunctie (vergrootglas icoon) binnen de module te zoeken. Dit was wel mogelijk binnen de overige ‘lijstmodules’ van NotuBiz, zoals Moties & Amendementen en Schriftelijke vragen. Onze ontwikkelaars hebben ook bij de modules Raadsvoorstellen, Collegevoorstellen en Technische vragen de zoekfunctie toegevoegd.

5. Volgorde modules in menu

In de menubalk op Politiek Portaal staat de navigatielink ‘Documenten’. Als gebruikers daarop klikken, worden de beschikbare modules binnen het portaal van de betreffende organisatie getoond. De volgorde van deze modules was voorheen willekeurig. Onze ontwikkelaars hebben dit aangepast naar een alfabetische volgorde.

“We hebben bij NotuBiz niet alleen aandacht voor de ontwikkeling van nieuwe producten, maar vinden het belangrijk om ons platform ook in de basis continu te blijven verbeteren. Gebruiksgemak is daarbij van groot belang. Juist het luisteren naar en oppakken van kleine wensen die door onze gebruikers worden aangegeven, draagt veel bij aan een prettig gebruik van Politiek Portaal.”

 – Niki van de Loo, R&D manager NotuBiz

‘Squash the Bug’ the sequel

De ‘Squash the Bug’ van afgelopen april was de eerste van dit jaar. Voor het najaar hebben wij nog een periode van één à twee weken gereserveerd op de ontwikkelkalender om kleine(re) bugs, meldingen en wensen op te pakken. Deze periodes hebben wij ingepland naast de capaciteit die wij doorlopend al inruimen binnen een vierwekelijkse update om bugs, meldingen en wensen op te pakken. Omdat wij onze software optimaal willen laten aansluiten bij de behoeftes van gebruikers, maken wij ‘Squash the Bug’ nu een vast – al zij het flexibel in te vullen – onderdeel van onze ontwikkelkalender. Waar in het najaar het tweede deel volgt, willen wij de meldingen van klanten steeds vaker in korte periodes in één keer oppakken. Zo hebben klanten direct profijt van de feedback die zij ons geven. Het biedt ons tevens de mogelijkheid om extra focus te creëren en ook meldingen en feedbackpunten een kans te geven die normaliter niet de hoogste prioriteit krijgen in afweging met andere punten.

Wat kunt u nog meer van ons verwachten in 2021?

Onze ‘Squash the Bug’ periodes bestaan uit het oppakken en oplossen van kleine bugs in het systeem. Dit betekent dat er verbeteringen plaatsvinden op losse, kleine(re) onderdelen en/of functies van het systeem. Niet op één plek, maar juist door onze gehele software heen. Zo hebben alle gebruikers profijt van de ‘Squash the Bug’. Voor 2021 staan daarnaast nog verschillende andere verbetertrajecten op te planning die voor grotere onderwerpen een verhoogde gebruikerservaring of een vergroot gebruiksgemak opleveren. Zo gaan wij aan de slag met verbeteringen voor onze selfservice module Personenbeheer, waarmee klanten zelf gebruikersaccounts kunnen aanmaken, wijzigen en beheren. Daarnaast wordt het inlogproces geoptimaliseerd, zodat gebruikers sneller en gemakkelijker kunnen inloggen.

‘Squash the Bug’ is dus ‘slechts’ een onderdeel van verschillende, grotere thematische verbeteringen binnen onze software. Hoewel wij natuurlijk trots zijn op wat onze ontwikkelaars in twee weken hebben kunnen verbeteren, is Politiek Portaal continu in ontwikkeling. Wij kijken dan ook samen met onze klanten uit naar de toekomst van het NotuBiz systeem!

Decoratieve chevron
Meer lezen?

Wellicht ook interessant

Artikel

Algemeen

Hercertificering ISO 9001 en 27001

In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.

Lees meer
14/3/2024

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle implementatie bij provincie Gelderland: in gesprek met het projectteam

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024

Artikel

Algemeen

Hercertificering ISO 9001 en 27001

In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.

Lees meer
14/3/2024

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle implementatie bij provincie Gelderland: in gesprek met het projectteam

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024
Bekijk alle artikelen
Decoratieve pijl