25 januari 2024

Interview met Product Owner Loes Uijtdehaag

Uitgelicht

Interview

Algemeen

Decoratieve afbeelding

Blijf op de hoogte

Nieuwe kennisitems direct in uw mail? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Gelukt! Je aanmelding is ontvangen.
Oeps! Er ging iets verkeerd. Probeer het opnieuw.

Emma Coolegem

Marketing-en communicatieadviseur

LinkedIn icoon

Inleiding

Wij gaan graag met onze medewerkers in gesprek, zodat klanten en wij zelf ook iets meer over ze te weten komen. We spraken deze week met Loes, Product Owner in het Product Management Team. We vroegen haar over haar passies, de taken die zij oppakt en waarom ze het werk als Product Owner zo leuk vindt…

Wie ben je en wat zijn jouw belangrijkste taken bij NotuBiz?

Ik ben Loes Uijtdehaag, Product Owner bij NotuBiz. Mijn voornaamste taken zijn het identificeren van waarde voor klanten, waarbij de grootste toegevoegde waarde in het systeem wordt bepaald, en vervolgens prioriteiten stellen voor de ontwikkelaars, zodat zij weten wat en wanneer ze moeten gaan bouwen.

 

Wat doet een Product Owner?

Er komen geluiden vanuit verschillende hoeken, zoals onze Customer Care, Sales en Consultancy afdelingen die vaak met klanten spreken. Daarnaast hebben we net het inspiratie-evenement gehad en zijn we in gesprek met verschillende klanten. Hier halen we veel informatie uit, vaak meer dan we direct kunnen oppakken. Als Product Owners kijken wij naar wat het meest urgent is of waar we de meeste waarde uit kunnen halen voor klanten. Daarna vertalen we deze input naar praktische taken voor de ontwikkelaars, zodat zij precies weten aan welke kwaliteitseisen moet worden voldaan vanuit onze kant.

 

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Ik ben meestal de eerste persoon op kantoor; ik arriveer rond 8:00 – 8:15 uur. Dan heb ik even de tijd om wat zaken te controleren voordat we met onze stand-up beginnen. We hebben dagelijks ongeveer een half uur waarin we als team bespreken wat onze belangrijkste prioriteiten zijn voor de dag, delen we recente gebeurtenissen en andere zaken die we moeten communiceren. Daarnaast is er ook ruimte voor meer persoonlijke discussies. Gedurende de dag hebben we regelmatig vergaderingen met de projectgroepen waar we bij betrokken zijn. Ons team omvat een mix van disciplines waarin iedereen uitblinkt. We verdelen de projecten op basis van expertise; de meer technische projecten gaan naar Maarten en Edwin, terwijl de projecten die meer front-end werk vereisen naar Astrid of mij gaan. Voor deze projecten is veel overleg met klanten nodig over de plaatsing van bepaalde elementen. We vullen elkaar in het team goed aan.

 

Wat maakt jouw rol als Product Owner leuk?

Mijn functie is heel erg projectgericht, dat maakt het mogelijk om echt te zien wat wordt opgeleverd. Bovendien ben ik zeer nieuwsgierig, dus het feit dat ik aan iedereen vragen kan stellen, vind ik geweldig. Het team zelf is ook enorm leuk; ik kan ontzettend veel leren van iedereen. Als de jongste met de minste ervaring worden mijn grapjes zeker gewaardeerd. NotuBiz is een leuk en fijn bedrijf om voor te werken en de functie past heel goed bij wie ik ben als persoon; het is gewoon een goede match.

 

Zijn er leuke projecten waar je aan mag werken?

Eén van de projecten waar ik aan werk, is Themadossiers. Met Themadossiers wordt informatie over een onderwerp vanuit verschillende plekken in het systeem gepresenteerd op één centrale plek zodat raadsleden,collegeleden en burgers alle informatie omtrent een thema in context kunnen raadplegen. Het draagt bij aan de transparantie van de gemeente richting burgers. Als je kijkt naar het afgenomen vertrouwen in de overheid de afgelopen jaren, hoe transparanter je bent, des te beter een burger een mening kan vormen over waar verbeteringen nodig zijn en hierover zijn en/of haar mening kan uiten.

 

Hoe krijgen jullie input van klanten?

We ontvangen input van klanten via verschillende kanalen. De Customer Care-afdeling heeft direct contact met klanten, waarbij dringende zaken aan ons worden doorgegeven. We hebben regelmatig vergaderingen met hen over het prioriteren van klantmeldingen. We hebben ook zelf direct contact met bijvoorbeeld klanten via co-creatiesessies. Soms kijken klanten zelfs mee met bepaalde modules als dat voor hen relevant is. Klantdagen, regiosessies en netwerkevenementen bieden ook directe mogelijkheden om met klanten te spreken.

 

Hoe is jullie samenwerking met de ontwikkelaars?

Wij werken bij NotuBiz nauw samen met onze developers volgens de agile scrum methode. Wij werken in vierwekelijkse sprints, waarin we verschillende vergaderingen met onze developers hebben. We hebben bijvoorbeeld sprintplanningen, refinementmeetings, retrospectives om ervoor te zorgen dat de developers precies weten wat er moet worden gerealiseerd in een sprint.

We hebben wekelijks een sprint update waarin we bespreken hoe de sprint verloopt en zij aangeven of ze de inschattingen voor die sprint daadwerkelijk denken te halen. Dan hebben we een testweek waarin de developers hun ontwikkelingen op een testomgeving zetten, en NotuBiz uitgebreid test om te zien of wat ze hebben gebouwd werkt en voldoet aan onze verwachtingen. Kwaliteit staat voorop. Vervolgens hebben we de productierelease, waarbij we 's ochtends vroeg klaarzitten om de release te testen. Ten slotte hebben we de sprint review, om samen de sprint te evalueren. Zo worden we elke sprint een beetje beter.

 

Hoe ben jij eigenlijk bij NotuBiz beland?

Ik heb mode gestudeerd, wat natuurlijk heel anders is dan software. Maar wat ik leuk vond aan mode was het vertalen van een prachtig ontwerp van een ontwerper naar iets technisch. De beschikbare functies in Nederland spraken me helaas niet aan. Mijn aanpak van projecten in mijn vorige baan werd opgemerkt door mijn vader, die zelf in de software zit. Toen ik op zoek ging naar een baan, zei hij: "Loes, als je nu gaat solliciteren, moet je echt naar de functie van Product Owner zoeken." Op het moment dat ik ging zoeken, stond er bij NotuBiz een vacature open voor Product Owner. Ik heb gesolliciteerd en werd uitgenodigd voor een gesprek. Het was een beetje een vreemd sollicitatiegesprek omdat we samen in het diepe sprongen; ik wist niet zeker of de functie van Product Owner iets voor mij was, NotuBiz wist ook niet zeker of ik de functie aankon en of ik in het team zou passen. Het plaatsen van een nieuw lid in een team brengt altijd risico's met zich mee, maar we zijn allemaal blij dat we de sprong hebben gewaagd. Wat ook leuk is, is dat ik onlangs mijn PSPO-I certificaat heb behaald (Professional Scrum Product Owner1)! Nu kan ik alles wat ik heb geleerd in de praktijk toepassen.

Decoratieve chevron
Meer lezen?

Wellicht ook interessant

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle Implementatie van SIS/BIS bij provincie Gelderland: een inzichtelijk gesprek met het projectteam.

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024

Artikel

Algemeen

Laten we samenwerken aan de politieke besluitvorming van de toekomst!

Op 8 december 2023 organiseerde NotuBiz een evenement getiteld 'Samenwerken aan de politieke besluitvorming van de toekomst'. Dit initiatief werd in samenwerking met langdurige partners de Vereniging van Griffiers en de Vereniging van Raadsleden gerealiseerd. In dit artikel blikken we terug op het evenement.

Lees meer
14/12/2023

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle Implementatie van SIS/BIS bij provincie Gelderland: een inzichtelijk gesprek met het projectteam.

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024

Artikel

Algemeen

Laten we samenwerken aan de politieke besluitvorming van de toekomst!

Op 8 december 2023 organiseerde NotuBiz een evenement getiteld 'Samenwerken aan de politieke besluitvorming van de toekomst'. Dit initiatief werd in samenwerking met langdurige partners de Vereniging van Griffiers en de Vereniging van Raadsleden gerealiseerd. In dit artikel blikken we terug op het evenement.

Lees meer
14/12/2023
Bekijk alle artikelen
Decoratieve pijl