13 september 2022

Interview met Bart Bambach - product owner bij NotuBiz: "Geen dag is hetzelfde."

Uitgelicht

Interview

Algemeen

Decoratieve afbeelding

Blijf op de hoogte

Nieuwe kennisitems direct in uw mail? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Gelukt! Je aanmelding is ontvangen.
Oeps! Er ging iets verkeerd. Probeer het opnieuw.

Emma Coolegem

Marketing & Communicatie adviseur

LinkedIn icoon

Inleiding

In een interview met Bart Bambach - product owner bij NotuBiz- vertelt hij over de afdeling productmanagement, zijn ervaringen en waarom hij met veel plezier zijn werk doet.

Wat doet een product owner eigenlijk?

Heel simpel gezegd; een product owner is de schakel tussen wat de klant wil en wat het development team maakt. We staan in contact met verschillende stakeholders; directe klanten, maar ook met interne afdelingen; sales, consultants en customer care. Dat contact hebben we nodig om te kunnen inventariseren wat de belangrijkste wensen van de klant zijn, die inspelen op de markt. Onze rol als productmanagement is dan vervolgens te bepalen welke ontwikkeling nu de meeste waarde heeft voor de klant. En dat stemmen we dan af met het ontwikkelteam.

 

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Ik werk zowel vanuit huis als op kantoor en ik ben constant aan het schakelen tussen development en klanten. Maar ik ga ook regelmatig op pad naar een klant. Als een klant bijvoorbeeld interesse heeft ineen product, ga ik mee met de accountmanager om daar een demo over te geven. Zo kan ik het product echt inzichtelijk maken en direct feedback van de klant ontvangen.

 

Jullie werken Agile, waardoor klanten veel sneller dan voorheen een product krijgen. Kun je daar iets over vertellen?

We werken inderdaad met Scrum, een Agile framework voor een flexibele manier van software ontwikkelen. Vroeger werkte je in grote projecten en leverde je eens in het kwartaal een product of een verbetering op. Binnen Scrum werk je in korte iteraties die we 'Sprints' noemen. We leveren steeds binnen vier weken iets op. Zo houd je de feedbackloop kort en ben je heel flexibel om halverwege nog aanpassingen te doen.

 

Wat heeft dat als voordeel voor de klant?

De klant wordt er met deze methode veel eerder bij betrokken. Releases/opleveringen die je doet, zijn veel kleiner. Het is dus veel overzichtelijker dan dat je eens in het kwartaal aankomt met een heel groot project, waar je de klant compleet mee overvalt. Je hebt nu meer controle op de details, waardoor de kwaliteit ook omhoog gaat. En heel simpel... het is gewoon sneller. Als een ontwikkeling binnen een maand te maken valt, maar je moet nog 2 maanden wachten omdat er alleen een kwartaal release is… werkt dit veel beter!

 

Hoe krijg je feedback van klanten? Hoe verloopt co-creatie?

Naast regulier klantcontact werken met co-creaties. Dat betekent dat we op zoek gaan naar klanten die met ons in een co-creatie traject willen stappen. Stel, er is een module die we willen verbeteren, sturen we alle klanten die de betreffende module afnemen een uitnodiging voor een brainstormsessie. Uiteindelijk krijg je bijvoorbeeld 10-12 positieve reacties en 5 of 6 klanten die daadwerkelijk ook op de datum van de brainstormsessie kunnen. Als NotuBiz kijken we samen met de klanten waar de knelpunten zitten en komt er uiteindelijk een idee uit over hoe we dat op kunnen lossen. Vervolgens gaan de designers aan de slag en dat kunnen we al direct terugkoppelen aan de klant. Na alle feedback gaan de developers aan de slag, testen we het eerst hier intern en gaan daarna weer terug naar de co-creatie klanten. Die kunnen dan hun bevindingen delen en dan wordt het door de developers gefinetuned.

 

Hoe reageren klanten daarop?

Daar wordt heel positief op gereageerd. Lang niet iedereen doet mee natuurlijk, maar als je een groepje hebt van 5-10 klanten zijn wij helemaal tevreden. Je wilt ook geen co-creatie met 20 klanten, dan wordt het te groot. Je probeert een goede balans te vinden tussen het type klanten dat je hebt. En met een kleinere groep is het mogelijk om tijdens het traject persoonlijk contact te houden, wat zowel de klanten als wij als productmanagement-team heel prettig vinden werken.

 

Hoe is jullie samenwerking met andere afdelingen?

De geluiden van klanten komen natuurlijk voornamelijk via de andere afdelingen binnen. Dat betekent dat onze interne stakeholders heelbelangrijk zijn. Zij moeten de wensen van de klant doorspelen naar ons, dus er is veel contact. Als het om grote, nieuwe ontwikkelingen gaat, hebben we veel contact met sales en consultancy. Consultants komen veel bij klanten, kijken daar mee en kunnen dus goed beoordelen waar behoefte aan is in de markt. En ook met customer care hebben we dagelijks contact.

 

Zijn jullie bezig met innovatie?

Ja, we zoeken een balans tussen ontwikkelingen aan ons bestaand systeem (de core, zoals we dat noemen) en innovatie (waar gaat de markt naartoe). Zo zijn we dit jaar bezig met de Lange Termijn Agenda, een nieuwe module die onze klanten helpt om de planning van verschillende thema's en onderwerpen inzichtelijk te maken en ondersteuning biedt aan het voorbereiden op de vergaderingen. We hebben begin dit jaar ons Raadsinformatiesysteem vernieuwd onder de naam RIS v/d toekomst, later dit jaar willen we ook een aantal nieuwe functionaliteiten daarvoor lanceren zoals een stuk contentmanagement waarmee de mogelijkheid ontstaat om zelf artikelen te maken voor onze gebruikers. En we houden de ontwikkelingen die spelen in de markt natuurlijk goed in de gaten, zo kijken we ook vooruit naar onderwerp en die de komende jaren zeker gaan spelen zoals Common Ground, de doorontwikkeling van onze AV-koppelingenen de ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe Wet Open Overheid.

 

Wat vind je leuk aan je werk?

Geen dag is hetzelfde. En wat ik leuk vind, is de manier waarop we ontwikkelen. De

Scrum methode waar ik het al over had- telkens in een korte sprint iets opleveren waardoor je jouw product elke sprint een stukje ziet groeien. En de communicatie met verschillende mensen vind ik uitdagend. Je bent de schakel tussen klanten, collega's van andere afdelingen, developers, testers en designers.

Decoratieve chevron
Meer lezen?

Wellicht ook interessant

Artikel

Bestuurlijke besluitvorming

Stroomlijn eenvoudig jouw besluitvormingsproces

In dit artikel gaan we in op de voordelen van een geïntegreerd besluitvormingsproces binnen Politiek Portaal en de verschillende onderdelen die zorgen voor een heldere besluitvorming van ambtenaar tot inwoner.

Lees meer
30/8/2022

Blog

Archiveren

Het belang van digitaal archiveren

Begin juni gaven wij een workshop over het belang van duurzaam bewaren en de rol van de griffier hierin. Kon je daar niet bij zijn? In deze blog lees je er alles over!

Lees meer
14/7/2022

Interview

Algemeen

Interview raadsgriffier gemeente Meerssen: “Het systeem is heel toegankelijk”

Gemeente Meerssen is al lange tijd klant bij NotuBiz. Wij spraken Yarka Dreessen, raadsgriffier bij gemeente Meerssen, over haar ervaringen met NotuBiz.

Lees meer
11/7/2022

Artikel

Bestuurlijke besluitvorming

Stroomlijn eenvoudig jouw besluitvormingsproces

In dit artikel gaan we in op de voordelen van een geïntegreerd besluitvormingsproces binnen Politiek Portaal en de verschillende onderdelen die zorgen voor een heldere besluitvorming van ambtenaar tot inwoner.

Lees meer
30/8/2022

Blog

Archiveren

Het belang van digitaal archiveren

Begin juni gaven wij een workshop over het belang van duurzaam bewaren en de rol van de griffier hierin. Kon je daar niet bij zijn? In deze blog lees je er alles over!

Lees meer
14/7/2022

Interview

Algemeen

Interview raadsgriffier gemeente Meerssen: “Het systeem is heel toegankelijk”

Gemeente Meerssen is al lange tijd klant bij NotuBiz. Wij spraken Yarka Dreessen, raadsgriffier bij gemeente Meerssen, over haar ervaringen met NotuBiz.

Lees meer
11/7/2022
Bekijk alle artikelen
Decoratieve pijl