Toegankelijke en betrouwbare overheidsinformatie is essentieel voor goed bestuur. Deze informatie is tegenwoordig veelal digitaal beschikbaar via audiovisuele verslagen. Dit betekent dat duurzame toegankelijkheid én archivering van deze mediabestanden met bijbehorende documenten van groot belang is. In de praktijk wordt dit pakketje aan informatie, ook wel videotulen genoemd, lang niet altijd op de juiste wijze en de juiste plek bewaard.
Archivering komt vaak nog als laatste aan bod als processen binnen organisaties besproken worden. Terwijl op tijd beginnen met archivering juist helpt om informatie nu én in de toekomst volledig toegankelijk te maken. Op zo’n manier dat data bestand is tegen verandering en voor altijd beschikbaar is. Archiveren begint in onze visie daarom al vanaf het moment van creatie van de informatie.
De afgelopen jaren is veel gedaan om bewustwording en het belang van digitale archivering te onderstrepen. We zien dat in steeds meer gemeenten, provincies en waterschappen actief met elkaar gesproken wordt om digitale informatie, zoals videotulen, ‘archief waardig’ te maken én te houden. Archivering is niet alleen een feestje voor het stads- of streekarchief. Ook DIV, de griffie, informatiemanagement en leveranciers van archiefbewaarplaatsen hebben hier een aandeel in.
Het besef dat archiveren veel meer is dan het alleen bewaren van informatie, wordt meer en meer erkend. Zodat niet alleen huidige gebruikers de informatie kunnen vinden en gebruiken, maar dat ook gewaarborgd is dat toekomstige gebruikers dat kunnen.
“Met onze archiveringsmodule waarborgt uw organisatie eenvoudig de vereiste kwaliteitseisen en wordt het archiveringsproces volledig digitaal beheert.”
Om klanten op het gebied van digitaal archiefbeheer te ontzorgen, bieden wij een archiveringsmodule voor de juiste bewaring en archivering van videotulen. Hiermee bewaren gemeenten, provincies en waterschappen hun videotulen eenvoudig en overzichtelijk in het RIS, SIS of BIS en bereiden deze voor op de uiteindelijke overbrenging naar een archiefbewaarplaats, zoals een e-Depot. Wij hebben de afgelopen maanden met verschillende leveranciers van e-Depots succesvolle proefoverdrachten gerealiseerd, zodat het gehele proces van de creatie van informatie tot en met de permante bewaring geborgd wordt.
Met deze module waarborgt de organisatie eenvoudig de vereiste kwaliteitseisen en wordt het archiveringsproces volledig digitaal beheert.
Steeds meer organisaties kiezen voor de archiveringsmodule van NotuBiz. Inmiddels werken meer dan twintig klanten met deze module. Dit zijn zowel kleinere als grotere organisaties, zoals gemeente Schiedam. En daar zijn we trots op!
Is uw organisatie al begonnen met het archiveren van videotulen? We komen graag met u in gesprek en vertellen u meer over de juiste keuze voor archivering!
Interview
Algemeen
Afgelopen week spraken we met Marijn Schrander, consultant bij NotuBiz. Hij vertelt ons in dit interview hoe de implementatietrajecten bij NotuBiz verlopen, wat zijn favoriete dingen zijn aan het werk als consultant en waarom hij graag bij NotuBiz werkt.
Lees meerArtikel
Algemeen
In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.
Lees meerKlantcasus
Algemeen
In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.
Lees meerInterview
Algemeen
Afgelopen week spraken we met Marijn Schrander, consultant bij NotuBiz. Hij vertelt ons in dit interview hoe de implementatietrajecten bij NotuBiz verlopen, wat zijn favoriete dingen zijn aan het werk als consultant en waarom hij graag bij NotuBiz werkt.
Lees meerArtikel
Algemeen
In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.
Lees meerKlantcasus
Algemeen
In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.
Lees meer