30 augustus 2022

Stroomlijn eenvoudig jouw besluitvormingsproces

Uitgelicht

Artikel

Bestuurlijke besluitvorming

Decoratieve afbeelding

Blijf op de hoogte

Nieuwe kennisitems direct in uw mail? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Gelukt! Je aanmelding is ontvangen.
Oeps! Er ging iets verkeerd. Probeer het opnieuw.

Emma Coolegem

Marketing en communicatieadviseur

LinkedIn icoon

Inleiding

Het bestuurlijke besluitvormingsproces is binnen de lokale overheid één van de belangrijkste kernprocessen. Om dit proces goed te laten werken moet iedereen goed en volledig geïnformeerd zijn: degenen die de beslissingen maken, maar ook iedereen die hierdoor wordt geraakt. De juiste informatie op het juiste moment is cruciaal. Met de Bestuurlijke Besluitvorming van NotuBiz krijg je grip op jouw bestuurlijke besluitvorming en worden alle gebruikers digitaal ondersteund. Van het eerste initiatief tot het definitieve besluit. Of je nu ambtenaar, gemeentesecretaris, griffier, wethouder of raadslid bent.

In dit artikel gaan we in op de voordelen van een geïntegreerd besluitvormingsproces binnen Politiek Portaal en de verschillende onderdelen die zorgen voor een heldere besluitvorming van ambtenaar tot inwoner.

Digitaal inzicht in besluitvorming van initiatief tot besluit

De hoeveelheid informatie in het besluitvormingsproces is enorm en blijft toenemen. Voorstellen, dossiers, beleidsstukken, notities en amendementen. Wie heeft wat nodig, wanneer en waar? Het lijkt soms onbegonnen werk om de juiste informatie op de juiste plek te krijgen. Bij NotuBiz geloven we dat besluitvorming slimmer, eenvoudiger en sneller kan. Met Politiek Portaal bieden wij alles wat je nodig hebt binnen één online platform. Zodat alles werkt als één geheel, transparant en gemakkelijk. We helpen je om jouw bestuurlijke besluitvormingsproces te stroomlijnen. We vertalen trends en ontwikkelingen naar gebruiksvriendelijke functionaliteiten. Zo heb je meer grip en inzicht en minder administratieve lasten.

Maar wat betekent dit precies voor jou in de praktijk? We hebben de vier belangrijkste voordelen voor je op een rij gezet:

1. Efficiënte voorbereiding

Alle gebruikers beschikken over functies om efficiënt een vergadering voor te bereiden. Van het automatisch opstellen van een agenda tot het maken van annotaties.

2. Eenvoudige besluitvorming

Besluitvorming kan eenvoudig worden gepubliceerd in besluitenlijsten. Voor een volledig digitale afhandeling kunnen deze digitaal worden ondertekend.

3. Effectieve vergadering

Met Politiek Portaal kan er effectief worden vergaderd. Deelnemers hebben digitaal toegang tot alle documenten en kunnen indien gewenst ook digitaal stemmen.

4. Digitale verslaglegging

Na afloop van de besluitvorming heeft iedereen digitaal inzicht in de beleidshistorie van een dossier of voorstel. Centraal vanuit één omgeving zodat het hele proces inzichtelijk is.

Kies zelf de ondersteuning van jouw besluitvormingsproces

Politiek Portaal is modulair op te bouwen. Je kiest zelf welke diensten en modules het beste bij jouw wensen en behoeftes past. Zo sluit onze oplossing altijd aan bij jouw specifieke werkproces! Onze bestuurlijke besluitvorming bestaat uit verschillende componenten en is ook naar wens uit te breiden met extra ondersteuning.

1. Koppeling met zaaksysteem

Via ons uitgebreide koppelvlak kunnen documenten eenvoudig binnen twee kliks worden uitgewisseld met een DMS of zaaksysteem. Zowel binnen een agenda als binnen onze modules.

2. College- en Raadsvoorstellen

Met onze modules Collegevoorstellen en Raadsvoorstellen kan je voorstellen automatisch importeren binnen Politiek Portaal en direct agenderen op een vergadering.

3. Hamer- en Bespreekstukken

Binnen onze app kunnen collegeleden bij voorstellen op een agenda aangeven of ze het voorstel een hamerstuk of een bespreekstuk vinden. Zo kan een agenda efficiënt worden afgehandeld.

4. Beleidshistorie

Binnen de beleidshistorie heb je op één plek inzicht in alle informatie. Naast alle stukken zie je de behandelroute en een tijdlijn met de vergaderingen waar het voorstel is behandeld en nog op staat geagendeerd.

5. Besluitenlijsten

Na afloop van een vergadering kan je binnen Politiek Portaal digitaal de besluitenlijst opstellen. Per agendapunt vul je het genomen besluit in, incl. stemmingsuitslag. Vervolgens kan je de lijst in PDF uitdraaien.

6. Digitale handtekening

Documenten binnen Politiek Portaal ondertekenen? Door de koppeling met ValidSign kunnen documenten digitaal snel en eenvoudig worden ondertekend. Zo kan het gehele proces digitaal verlopen.

Meer weten?

Voorstellen leggen een hele weg af voordat ze bij een wethouder of raadslid terechtkomen. Een uitdagend proces met veel kritische punten. Met de Bestuurlijke Besluitvorming biedt NotuBiz een geïntegreerde oplossing om dit proces te stroomlijnen. Wil jij ook werken aan een heldere besluitvorming voor iedereen die bij het besluitvormingsproces is betrokken? NotuBiz denkt graag met je mee! Neem contact op met één van onze medewerkers voor meer informatie.

Decoratieve chevron
Meer lezen?

Wellicht ook interessant

Interview

Algemeen

Interview met Bram de Groot over de rol van informatievoorziening binnen de griffie

In aanloop naar de verkiezingsperiode zijn we in gesprek gegaan met de adjunct-Statengriffier van de Provincie Fryslân, Bram de Groot. We vroegen hem over zijn functie, de voorbereidingen binnen de griffie en zijn visie op de rol van de griffie in informatievoorziening naar statenleden.

Lees meer
16/3/2023

Artikel

Algemeen

Het Adviescollege ICT-toetsing adviseert het stopzetten van PLOOI - Wat betekent dit voor jou?

Volgens de Wet open overheid moeten overheden en bestuursorganen verplicht bepaalde overheidsinformatie openbaar publiceren. Het initiatief om een centraal platform te maken startte in 2021, met de naam Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI).

Lees meer
20/1/2023

Interview

Algemeen

Interview met Sandra Sip, projectleider BIS/RIS gemeente Voorne aan Zee

NotuBiz gaat vaak op pad om onze klanten te spreken. Zo spraken wij onlangs met Sandra Sip, projectleider BIS/RIS gemeente Voorne aan Zee. Sandra is hiernaast ook nog projectleider bij Kempenplus, Archiefinspecteur bij West Brabants Archief en A2 projectleider aansluiting E-depot. ‍

Lees meer
2/1/2023

Interview

Algemeen

Interview met Bram de Groot over de rol van informatievoorziening binnen de griffie

In aanloop naar de verkiezingsperiode zijn we in gesprek gegaan met de adjunct-Statengriffier van de Provincie Fryslân, Bram de Groot. We vroegen hem over zijn functie, de voorbereidingen binnen de griffie en zijn visie op de rol van de griffie in informatievoorziening naar statenleden.

Lees meer
16/3/2023

Artikel

Algemeen

Het Adviescollege ICT-toetsing adviseert het stopzetten van PLOOI - Wat betekent dit voor jou?

Volgens de Wet open overheid moeten overheden en bestuursorganen verplicht bepaalde overheidsinformatie openbaar publiceren. Het initiatief om een centraal platform te maken startte in 2021, met de naam Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI).

Lees meer
20/1/2023

Interview

Algemeen

Interview met Sandra Sip, projectleider BIS/RIS gemeente Voorne aan Zee

NotuBiz gaat vaak op pad om onze klanten te spreken. Zo spraken wij onlangs met Sandra Sip, projectleider BIS/RIS gemeente Voorne aan Zee. Sandra is hiernaast ook nog projectleider bij Kempenplus, Archiefinspecteur bij West Brabants Archief en A2 projectleider aansluiting E-depot. ‍

Lees meer
2/1/2023
Bekijk alle artikelen
Decoratieve pijl