28/06/2023

“Als je alles uit je werk als raadslid wil halen moet je de tijd hebben of willen maken” - een column door Dick van Belle

Uitgelicht

Blog

Gast-redactie

Decoratieve afbeelding

Blijf op de hoogte

Nieuwe kennisitems direct in uw mail? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Gelukt! Je aanmelding is ontvangen.
Oeps! Er ging iets verkeerd. Probeer het opnieuw.

Dick van Belle

Raadslid Gemeente Schiedam

LinkedIn icoon

Inleiding

De werkdruk onder raadsleden neemt de afgelopen jaren significant toe, ook met negatieve gevolgen van de aantrekkelijkheid van het ambt. De worsteling tussen werk, privé en het ambt zal voor veel raadsleden bekend in de oren klinken.

Zo ook voor het Schiedamse raadslid Dick van Belle. Samen met De Nederlandse Raadsledenvereniging vroegen we Dick om te reflecteren op de (toegenomen) werkdruk die raadsleden regelmatig tegenkomen. Dat blijkt wel uit de inzichtelijke infographic die we samen hebben gecreëerd.

Gemeenteraadslid? Heb jij daar tijd voor dan?

Het is zaterdag, in een van de laatste maanden van de coronatijd. Ik zit aan de bar en op 1,5-meterafstand met een vaasje Heineken in mijn hand geef ik de café-eigenaar antwoord op zijn vraag: “Denk het wel toch? Mijn zoon is volwassen, de tuin aan de kant,alle videoabonnementen afgekeken, tennisniveau stukken verbeterd en verveel me ’s-avonds inmiddels te pletter de afgelopen maanden. Haal heus wel ergens deuren vandaan ondanks mijn 40 uur+ functie bij een multinational. Ik wil meer doen voor mijn stad en een progressief geluid ondersteunen.”

 

Lege agenda

Nu, een jaar later. Sommige weken 3 of 4 dagen achter elkaar van ’s-ochtends vroeg tot ’s-avonds laat wordt mijn “normale” werk gevolgd door raadswerk. Raadscycli, met bewoners in contact komen, extra commissies en werkgroepen, inwerkavonden, dossiers doornemen, speeches voorbereiden, ambtelijke taal en processen eigen maken, ledenvergaderingen,fractievergaderingen. En als je agenda dan leeg is, is er altijd wel een idee of verbeterpunt wat nog op de plank ligt te wachten om een keer opgepakt te worden. Ook heus weken met een wat rustigere agenda, maar al is het niet de drukte van de uren, dan is er wel altijd dat besef dat er nog wat moet gebeuren.

 

Balans vinden

Is het raadslidmaatschap dan wel te combineren met een full time baan? Zeker als mensen dan ook nog jonge kinderen hebben, mantelzorgen, wat willen sporten of gewoon willen bingen op de bank?

Misschien wel niet, ik denk eigenlijk dat dit geldt:

Fulltime werken + Gezins-of familieverplichtingen + Hobby’s/Sport ≠ Raadslidmaatschap

Eén van die onderdelen zal altijd moeten inboeten. Nu heb ik zelf geen jonge kinderen meer, maar zelfs dan schiet het sporten er veel weken bij in.

Als je alles uit je werk als raadslid wil halen dan moet je én hart voor de zaak (gemeente) hebben én over wat capaciteiten beschikken én dus zeker de tijd hebben of willen maken. Of je kan ook altijd nog de kantjes er van aflopen als je het over je hart kan verkrijgen.

 

Prioriteren

Wil je het toch allemaal combineren? Dan is het zaak om je te focussen op bepaalde onderwerpen en veel gebruikte maken van de kennis van andere ambtenaren en vooral van bewoners. Als je een punt wil maken over bijvoorbeeld vliegtuigoverlast dan zijn er vaak een hele hoop mensen die daar al jarenlang gepassioneerd bij betrokken zijn geweest.Deze mensen kun je effectief én efficiënt gebruiken voor informatievergaring. Precies wat een volksvertegenwoordiger zou moeten doen.

Daarnaast komen er tijdens een raadscyclus ook vele onderwerpen langs waar je best op hoofdlijnen door kan scannen en concluderen dat het wel snor zit. We hebben tegenwoordig vaak de verleiding om over van alles maar wat te vinden, terwijl we een hoop gewoon kunnen overlaten aan het college en andere ambtenaren. Dat klinkt misschien laconiek, maar helpt je meer te bereiken als het aankomt op je eigen prioriteiten.

En als je agenda dan toch helemaal vol zit, dan moet je je zeker niet laten verleiden om ook nog een column te schrijven!

Een overzicht aan statistieken die inhoudelijk weergeven hoeveel vergaderingen en uitzendingen er plaatsvonden in 2022.

Decoratieve chevron
Meer lezen?

Wellicht ook interessant

Artikel

Algemeen

Hercertificering ISO 9001 en 27001

In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.

Lees meer
14/3/2024

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle implementatie bij provincie Gelderland: in gesprek met het projectteam

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024

Artikel

Algemeen

Hercertificering ISO 9001 en 27001

In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.

Lees meer
14/3/2024

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle implementatie bij provincie Gelderland: in gesprek met het projectteam

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024
Bekijk alle artikelen
Decoratieve pijl